Created by potrace 1.10, written by Peter Selinger 2001-2011

Terugblik op Israel

Inmiddels ben ik al weer thuis van mijn avontuurtje in Israël. Omdat ik in Israël geen tijd gehad heb om meerdere blogs te schrijven schrijf ik dit blog als terugblik.Ik zou even niet weten waar ik moet beginnen dus zo chaotisch als ik ben, begin ik gewoon ergens.

Jeruzalem

Vanuit Tel Aviv hebben we de bus richting Jeruzalem genomen, dit koste 32 shekels voor 2 personen, 1 shekel is ongeveer 25 cent, dus voor ongeveer 4 euro hadden wij een busreis naar Jeruzalem te pakken. Daar kan je niet zelf voor rijden, we mochten überhaupt niet zelf rijden want om een auto te huren in Israël moet je minimaal 21 jaar oud zijn, maar dat terzijde.Eenmaal aangekomen in Jeruzalem hebben wij de tram naar het oude gedeelte van Jeruzalem genomen en besloten we het laatste ‘stukje’ te gaan lopen.Ik wist niet dat een stad zoveel hoogteverschillen kon hebben, eerst moesten we helemaal een dal in lopen en toen weer helemaal terug omhoog en ondertussen alle taxi’s die langzaam naast je komen rijden afwijzen.Maar eenmaal aangekomen in het hotel hadden we wel een mooi uitzicht op de westerlijke muur van de oude stad Jeruzalem.

Nadat we even hebben uitgerust zijn we via de Lion’s Gate Jeruzalem binnen gegaan. Omdat ik Christelijk opgevoed ben herken je de meeste locaties uit de Bijbel en heb je daar natuurlijk je eigen voorstelling van. Alleen als je daar echt bent dan valt heel je voorstelling in duigen en is alles veel kleiner dan dat je jezelf voorgesteld had.Maar in Jeruzalem hebben we onder andere bij de Klaagmuur gekeken en zelfs een keppeltje opgehad. Maar de Klaagmuur is toch wel een hele belevenis, het is toch een unieke belevenis die je alleen in Israël hebt.

Nadat we bij de Klaagmuur geweest waren wilden we naar de Tempelberg gaan, de Tempelberg is een berg die vlak gemaakt is en waar de Rotskoepel op geplaatst is (die gouden koepel).Maar helaas was de Tempelberg alleen toegankelijk voor Moslims en werden we geweigerd.Wel mochten we met kleine ventjes mee naar een plat dak (tegen betaling uiteraard) om dan van bovenaf naar de Tempelberg te gaan kijken, maar dat hebben wij dan weer vriendelijk bedankt.Inmiddels vordert de dag en zijn we nog even op de locatie geweest wat vermoedelijk Golgotha is. (Hier is Jezus gekruisigd).Het stikte daar van de Chinezen dus was het moeilijk om normaal te lopen. Maar omdat die Chinezen over het algemeen niet zo lang zijn, konden we makkelijk gelukkig wel iets zien.Ondertussen hebben ze op Golgotha een kerk gebouwd en is het een soort van bedevaartsoort geworden.Terwijl we door de straten van Jeruzalem zwalkten  is het donker geworden en verdwijnen de Joden van de straten want de Sabbat is aangebroken. Openbaar vervoer rijdt op Sabbat ook niet dus was het erg rustig op straat. Maar voor elke bus die verdween (en dat zijn er een hoop) kwamen er 3 taxi’s terug. De taxichauffeurs waren meestal Palestijnen en hielden zich dus niet aan de Sabbat. Maar aangezien we dicht in de buurt van ons hotel waren hebben we deze taxi’s ook vriendelijk bedankt.

Zaterdag

Op zaterdag hebben we een reis naar de dode zee op de planning staan.Vanuit Jeruzalem dat ligt op pak en beet 700 meter boven ze zeespiegel daalden we af naar het laagste puntje op aarde.Maar niet voordat we eerst naar Massada geweest waren. Massada is een fort dat ligt op een berg, wat zo bijzonder aan deze berg is , is dat hij los staat van de andere bergen en dus moeilijk in te nemen was. (uiteindelijk hebben de Romeinen het toch een keer in kunnen nemen, rare jongens die Romeinen).De destijdse eigenaar van Massada was zo rijk dat hij appels uit Spanje speciaal voor hem liet overkomen. Ook waren zijn muren beschildert door kunstenaars uit Europa.Verder hadden we daar ook stromend water (midden in de woestijn, op een berg).En het uitzicht, adembenemend.

Nadat we Massada verlaten hadden werd het eindelijk tijd om te gaan drijven in de zo beroemde dode zee. Dat je blijft drijven in het water is echt een heel apart gevoel, het is net alsof je op een band zit. Uiteraard heb ik ook de standaard toeristen foto gemaakt, namelijk al drijvend een boekje lezen.

Dit was mijn avontuur in Israël, zondag zijn we teruggereisd naar Tel Aviv en maandag hebben we het vliegtuig terug naar Nederland gepakt. En dinsdagochtend moesten we beide gewoon weer verschijnen op ons werk. In de toekomst ben ik van plan om vaker zulke tripjes te gaan maken. Ik weet nog niet waarheen en al helemaal niet wanneer.Maar als het zo ver is, dan zal ik het zeker met jullie delen.

Meer blogs over Israel

Mijn 1e ervaringen met Israël 2-10-2017
Een klein avontuur in Israël 2-5-2017

Warning: file_get_contents(https://api.instagram.com/v1/users/self/media/recent/?access_token=5512328218.1677ed0.0e6d59456ca441bdb29194376acb4112&count=6): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 400 Bad Request in /home/marty/domains/martywashere.com/public_html/wp-content/themes/marty_travel_blog/footer.php on line 9